Čtvrtek 18.04.2024, sv. Krescenc, Valérie
Hledat: Vyhledat
Rubrika Homilie

Trojí význam uzdravení

P. Ing. Mgr. Dr. Pavel Konzbul
05.02.2012, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
5. neděle mezidobí
příslušné slovo Boží: 1. čtení Job 7,1-4.6-7; 2. čtení 1 Kor 9,16-19.22-23; evangelium Mk 1,29-39;

Trojí význam uzdravení5:16
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 1.22 MB]

Milí přátelé, dnešní evangelium nás přivádí do městečka Kafarnau, které Ježíš na počátku svého působení učinil východiskem své práce. Městečko leží asi čtyři kilometry západně od ústí Jordánu do Galilejského jezera. Místní římské posádce tam velel zbožný setník, kterému Ježíš uzdravil služebníka. Byla tu i celnice, kterou měl v pronájmu celník Levi, budoucí apoštol Matouš. V místní synagoze Ježíš uzdravil posedlého nečistým duchem, o tom jsme slyšeli v evangeliu minulé neděle, a také zde uzdravil ochrnulého, kterého čtyři muži spustili ze střechy synagogy na nosítkách přímo před Ježíše.

Hned vedle synagogy stojí Petrův dům, který se v prvních staletích církve stal jakýmsi střediskem židovsko-křesťanské komunity, a byl to opravdu dům církve. Dnes jsou na tom místě vykopávky, nad kterými stojí muzeum.

Jsme v dnešním evangelijním příběhu svědky uzdravení Petrovy tchýně z horečky. Mezi křesťany koluje vtip, který na otázku, proč Petr třikrát zapřel Ježíše, odpovídá: „Protože mu Ježíš uzdravil tchýni.“ Tento pohled je ale vzdálený realitě. Uzdravení tchýně je totiž jediné uzdravení, které se děje v úzkém kruhu učedníků, a můžeme usuzovat, že se opravdu jednalo o velice vážně nemocnou osobu, protože horečka pro antického člověka byla příznakem opravdu těžkého onemocnění.

K tomuto zázraku dochází v sobotu, kdy židé mimo jiné nesměli přenášet těžká břemena. Den u židů končil východem první večerní hvězdy, a tak vás nepřekvapí to, co slyšíme dál v dnešním evangeliu, že když slunce zapadlo, přinášeli k němu všechny nemocné a posedlé. Tak to alespoň líčí evangelista Marek. Evangelista Lukáš na tomto místě ještě dodává, že Ježíš na ně vkládal ruce a uzdravil je.

A tak můžeme pěkně vidět dvojí způsob působení Boží moci. V prvním případě v autoritě Boží Ježíš přikazuje horečce, ta tchýni opouští a je uzdravena. Můžeme tedy hovořit o jakési síle Božího slova. V druhém případě vkládá na nemocné ruce a moc působí skrze vkládání rukou. To lze nazvat silou Božího dotyku. Toto gesto se ve Starém zákoně používalo při předávání moci, a nejinak je tomu v církvi i dnes. Kupříkladu třeba při kněžském svěcení.

Na tom, jak Ježíš jedná, můžeme vidět trojí význam uzdravení. První je ten, že se jedná o projev moci a potvrzení Boží existence. Ježíš koná zázraky jako podpůrný program, který má pomoci těm méně chápavým, aby v něm skutečně uviděli Mesiáše. Další význam je uzdravení od nemoci, takový medicínský rozměr. A v neposlední řadě je uzdravení projevem Boží lásky, protože je to milost, kterou člověk dostává zadarmo. Nemůže si ji nějakým způsobem koupit anebo zasloužit.

Jak se tedy máme my zachovat tváří v tvář nemoci? Pochopitelně neodmítneme kvalifikovanou lékařskou péči, ale nezapomeneme také na rozměr víry. Naše modlitba za nemocného nemá pouze pomoci jeho uzdravení, nemá pouze odstranit možné překážky, které stojí mezi pacientem a Bohem, ale má také nemocnému pomoci snášet utrpení a ukázat mu šanci, jak se dá toto utrpení proměnit skrze víru. V neposlední řadě má postiženého naučit milovat.

Jeden věřící psycholog radil svým pacientům: „Když tě bolí záda, miluj je. Možná se dříve uzdravíš.“ A tak můžeme říci, že každé uzdravení spočívá vlastně v tom, že dáme lásku tam, kde není.

Amen.



Výběr homilií ke stejnému liturgickému svátku


Společenství v plnosti

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
04.02.2024, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
5. neděle mezidobí
příslušné slovo Boží: 1. čtení Job 7,1-4.6-7; 2. čtení 1 Kor 9,16-19.22-23; evangelium Mk 1,29-39;

Společenství v plnosti10:27


Job jako vzor člověka v době zkoušky

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
07.02.2021, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
5. neděle mezidobí
příslušné slovo Boží: 1. čtení Job 7,1-4.6-7; 2. čtení 1 Kor 9,16-19.22-23; evangelium Mk 1,29-39;

Job jako vzor člověka v době zkoušky13:07

Bratři a sestry, opět, když slyšíme texty, které nám církev předkládá, tak musíme opravdu za ty texty děkovat a svým způsobem žasnout. Protože je to Boží slovo, které je stále platné a které je stále, řekli bychom, inspirující. V evangeliu je především inspirující právě ta věta: „Hned mu o ní řekli.    Více...


O utrpení

P. Mgr. Miroslav Dibelka, SDB
04.02.2018, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
5. neděle mezidobí
příslušné slovo Boží: 1. čtení Job 7,1-4.6-7; 2. čtení 1 Kor 9,16-19.22-23; evangelium Mk 1,29-39;

O utrpení8:01
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 1.53 MB]

Přátelé Boží, kniha Job je jedna z nečtenějších knih Starého zákona a čtou a uvažují o jejích myšlenkách nejen křesťané, ale i přemýšliví nevěřící. Hlavní téma této knihy je totiž utrpení a toto téma nikomu nedá spát, jelikož se utrpení nikdo nevyhne.    Více...


Došel jsem až k těm dveřím?

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
08.02.2015, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
5. neděle mezidobí
příslušné slovo Boží: 1. čtení Job 7,1-4.6-7; 2. čtení 1 Kor 9,16-19.22-23; evangelium Mk 1,29-39;

Došel jsem až k těm dveřím?17:24
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 3.41 MB]

Bratři a sestry, pořád čteme z první kapitoly Markova evangelia, ve které svatý Marek popisuje, jak se tomu říká, všední den Vykupitele. Je to den opravdu nabitý. Vybral si učedníky, šel potom s nimi do synagogy, uzdravil tam posedlého a nyní pokračuje.    Více...


Je rozdíl o utrpení číst a utrpení žít

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
08.02.2009, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
5. neděle mezidobí
příslušné slovo Boží: 1. čtení Job 7,1-4.6-7; 2. čtení 1 Kor 9,16-19.22-23; evangelium Mk 1,29-39;

Je rozdíl o utrpení číst a utrpení žít15:12
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 2.22 MB]

Bratři a sestry, my se dnes v prvním čtení setkáváme s knihou Job. Je to kniha, která je, řekli bychom, někde vprostřed Starého zákona, a mohli bychom říct, že je tam „dobře schována“. Mnoho lidí ji nečte, mnoho lidí neví o čem to ani tak je.    Více...


Čeho jsme ochotni se zřeknout?

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
05.02.2006, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
5. neděle mezidobí
příslušné slovo Boží: 1. čtení Job 7,1-4.6-7; 2. čtení 1 Kor 9,16-19.22-23; evangelium Mk 1,29-39;

Čeho jsme ochotni se zřeknout?9:25
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 30 kb/s, 2.01 MB]

Zamyslíme se nad druhým čtením, nad Listem apoštola Pavla do Korinta. Už takové staré antické přísloví říká, že nejvyšší nespravedlnost na světě je to, když někdo stoprocentně vymáhá svoje právo. Když se to říká latinsky, tak se to rýmuje.    Více...


Budování vztahů

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
09.02.2003, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
5. neděle mezidobí
příslušné slovo Boží: 1. čtení Job 7,1-4.6-7; 2. čtení 1 Kor 9,16-19.22-23; evangelium Mk 1,29-39;

Bratři a sestry, celkem přesně víme, kde se událo to, co jsme slyšeli v dnešním evangeliu. Bylo to v Kafarnau, které leželo kousek od břehu Genezaretského jezera. Na svou dobu to bylo poměrně výstavné město, spíš městečko, a lidem, kteří v něm žili, se dařilo dobře. Většinou to byli rybáři nebo řemeslníci. To město se podařilo z velké části vykopat a celkem se podařilo i určit, kde by asi měl ležet dům Šimona, pozdějšího Petra, prvního papeže. Nad rozvalinami tohoto domu je postavený kostel. Je skutečně postavený nad tímto domem, ale je postavený velice pěkně a trošku zvláštně.    Více...


Všechna práva vyhrazena římskokatolické farnosti a autorům příspěvků.