Čtvrtek 02.05.2024, sv. Atanáš, Zikmund
Hledat: Vyhledat
Rubrika Homilie

Světlo v srdci

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
22.03.2008 - sobota , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ (Velikonoční vigilie)
příslušné slovo Boží: 1. čtení Gn 1,1-2,2; 2. čtení Gn 22,1-18; evangelium Mt 28,1-10;

Světlo v srdci8:22
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 1.32 MB]

Bratři a sestry, v našich úvahách nad posledními sedmi Kristovými slovy se dostáváme k poslednímu výroku: „Otče, do tvých rukou odevzdávám svého ducha.“

Někdo by mohl říct, že je to trošku pozdě. Dnes už přece slavíme Vzkříšení, Zmrtvýchvstání, a tohle je výrok, který zazněl na Velký pátek. To je sice pravda, ale tento Ježíšův výrok je otevřen dopředu: „Otče, to nejcennější, to nejlepší, to, co mi zbylo, Ti odevzdávám a věřím, že Ty se o mě postaráš.“

Jestli si vzpomínáte, ten první výrok začínal: „Otče, odpusť jim. Nevědí, co činí.“ Potom ty další výroky byly obráceny k nám lidem – slib tomu kajícímu lotrovi: „Budeš se mnou v ráji,“ potom prosba k Janovi: „Postarej se o mou matku,“ a zase naopak. A potom veliká prosba: „Mám žízeň.“ A poslední výrok zase začíná „Otče“: „Otče, do tvých rukou odevzdávám to, co bude, to, co přijde.“

My v této slavnosti stojíme také tak nějak „mezi“. Podle biblického počítání času je už teď neděle, protože ve Starém zákoně a vůbec všechny ty staré kultury řídily svůj čas podle slunce. Oni nevěděli, kdy je půlnoc. Nový den začal v okamžiku, kdy zapadlo slunce. Podle našeho počítání času je dnes ještě sobota.

A takhle je to i v celém našem životě – jednou nohou, obrazně řečeno, už máme nakročeno k tomu „ránu vzkříšení“, máme v sobě tu touhu následovat Ježíše, žít podle evangelia, ale ta druhá noha nás táhne zpět. To jsou ty naše chyby, naše svázanosti, náš strach. To všechno nás táhne zpět do toho Velkého pátku, k tomu zapečetěnému hrobu.

Bratři a sestry, můžeme říci, že v dvacátém století a i začátkem jednadvacátého století, který prožíváme, v lidstvu je velké napětí. To napětí je způsobeno tím, že člověk se o sebe umí postarat jako nikdy předtím. Náš život je zabezpečen jako nikdy předtím. Když se podíváme do nějaké encyklopedie, zjistíme, že před sto lety naši předkové neměli devadesát procent toho, co my používáme běžně, každý den. A tím mám na mysli různé opravdu spotřebiče, různé věci denního použití, až po různé systémy zabezpečení – až po nějaké zdravotní, sociální, důchodové pojištění. Princip nějaké solidarity, to vlastně neexistovalo.

Člověk vymyslel ve dvacátém století skutečně mnoho věcí, mnoho léků, zvládl mnoho chorob. Takže náš život je zajištěn, jako nikdy nebyl zajištěn život těch generací před námi. Přesto cítíme, že je tu mnoho věcí, které nemůžeme a nebudeme moci nikdy ovlivnit. A to je to napětí. To je to napětí, to jsou ty obavy, které máme. A na to Ježíš říká: „Otče, do tvých rukou dávám to nejcennější, co mám. Do tvých rukou odevzdávám svou budoucnost.“ Svou budoucnost s tím, že věřil, že zase vstane z mrtvých, že se setká s Otcem.

Bratři a sestry, židé tu velikou noc vyjití z Egypta slavili podle toho našeho počítání času v pátek večer a protáhlo se to vlastně do soboty. To bylo v okamžiku, kdy Ježíš už ležel v hrobě. Pro židy to byl sedmý den podle jejich počítání času. Sobota je den, kdy Hospodin dokončil stvoření světa a odpočinul od své práce – tak to říká Písmo.

Rabíni hodně přemýšleli o tom, co že tam v tu sobotu Hospodin udělal, protože tam se říká „dokončil své dílo“, ale nejmenuje se tam nic konkrétního. A tak dedukcí z té další věci odvodili: Hospodin vymyslel odpočinek, Hospodin stvořil odpočinek. Ale ne jenom jako rekreaci těla, ale jako setkání člověka s Bohem, jako čas pro občerstvení ducha. Ježíš Kristus v tento pro židy posvátný den odpočinul v hrobě, aby v neděli, první den v týdnu, z tohoto hrobu zase vstal.

Bratři a sestry, my jsme někde na cestě. Jsme někde napůl. Každé velikonoce nás mají znovu přivést k té myšlence, máme v sobě oživit tu myšlenku: „Otče, do tvých rukou dávám to, co přijde. Z tvých rukou to chci přijmout, protože vím, že to nebude nic hrozného. Protože vím, že ty jsi Otec, tak vím, že když já ti dám to nejlepší, že ty mně to ještě vylepšené vrátíš.“

Bratři a sestry, teď v některých farnostech kolem nás začíná nová „vlna“, nebo nevím jak bych to měl komentovat. V některých farnostech začínají Vzkříšení slavit ráno o půl paté. Myšlenka je přiblížit se těm ženám, které brzy ráno ještě za tmy přišly k hrobu, uviděly ten odvalený kámen a za světla, s radostí, se vrátily mezi apoštoly aby jim řekly: „Pán žije. Pán vstal z mrtvých.“

My jsme třeba ještě sem za světla přišli (i když už nebylo moc světlo), ale odejdeme za tmy. Ale v nás by mělo být to světlo, ta radost: Pane, když vím, že do tvých rukou svěřím sebe, tak vím, že o mě bude skvěle a dobře postaráno. Vím, že nebudu muset v sobě řešit to napětí. Vím, že ty ho vyřešíš za mě a já se budu moci radovat z toho, že mi dáváš každý den. Budu se moci radovat z toho, čím mě každý den obdarováváš.

Tak ať si to světlo odneseme aspoň v srdci.



Výběr homilií ke stejnému liturgickému svátku


Vy se nebojte

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
11.04.2020 - sobota , Veverská Bítýška
ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ (Velikonoční vigilie)
příslušné slovo Boží: 1. čtení Gn 1,1-2,2; 2. čtení Gn 22,1-18; evangelium Mt 28,1-10;

Vy se nebojte9:14
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 2.09 MB]

Bratři a sestry, dnes je ta veliká noc, dnes jsou Velikonoce. Je jedna veliká noc – veliká noc zmrtvýchvstání Ježíše Krista, jak to opakují vlastně všechny ty modlitby. Hebrejsky pascha, přejití.    Více...


Vy jste můj lid, já jsem váš Bůh

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
15.04.2017 - sobota , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ (Velikonoční vigilie)
příslušné slovo Boží: 1. čtení Gn 1,1-2,2; 2. čtení Gn 22,1-18; evangelium Mt 28,1-10;

Vy jste můj lid, já jsem váš Bůh13:33
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 2.85 MB]

Bratři a sestry, pro dnešní bohoslužbu slova byla vybrána čtení, která jsou opravdu na svém místě. Jsou to, řekli bychom, takové stěžejní úryvky, stěžejní místa s Písma svatého, jak ze Starého, tak i z Nového zákona.    Více...


Radujte se, nebojte se

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
19.04.2014 - sobota , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ (Velikonoční vigilie)
příslušné slovo Boží: 1. čtení Gn 1,1-2,2; 2. čtení Gn 22,1-18; evangelium Mt 28,1-10;

Radujte se, nebojte se8:26
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 1.58 MB]

Bratři a sestry, když jsme vstupovali do kostela teď, na začátku obřadu Velké noci vzkříšení, tak jediné co hořelo, byla tady tato svíce, paškál (paškál je od toho pascha), a ta svíce nám připomíná Krista. Pak jsme stáli s rozsvícenými svícemi v rukou a vyslechli jsme velikonoční chvalozpěv.    Více...


Láska znamená obdarovávat

P. ICDr. Mgr. Karel Orlita, soudní vikář
23.04.2011 - sobota , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ (Velikonoční vigilie)
příslušné slovo Boží: 1. čtení Gn 1,1-2,2; 2. čtení Gn 22,1-18; evangelium Mt 28,1-10;

Láska znamená obdarovávat12:22
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 2.16 MB]

Moji drazí bratři a sestry, dnešní liturgie začala žehnáním ohně. Při žehnání ohně, doslova v té žehnací modlitbě, bylo řečeno, že tento oheň je znamením Krista, je požehnáním pro nás pro všechny. Ano. Kristus jedenkrát, když se podíval na svoje učedníky, na všechny, kteří ho následovali, zvolal: „Přišel jsem hodit na zem oheň, a jak si přeji, aby už vzplanul!“ Ano, Kristus je oheň, Kristus je Světlo světa, aby ten, kdo přijme toto světlo, tohoto Krista, už nechodil ve tmě, nebloudil, ale šel jistou cestou do nebe.    Více...


Důležité je hledat Pána

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
26.03.2005 - sobota , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ (Velikonoční vigilie)
příslušné slovo Boží: 1. čtení Gn 1,1-2,2; 2. čtení Gn 22,1-18; evangelium Mt 28,1-10;

Důležité je hledat Pána5:31
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 0.84 MB]

Bratři a sestry, určitě jste zažili v životě situaci stejnou nebo podobnou, kterou vám teď budu líčit. V pondělí ráno zazvoní budík, člověk se rozespale podívá a řekne si: „Zase mám vstávat, a do práce.“ Teď se podívá na ten budík líp a řekne: „Vždyť je pozdě!“ Honem vyletí, obleče se nějak, jak do jde, hodí do sebe nějaký rohlík nebo aspoň kus buchty, běží na autobus, na vlak, a jak tak běží na ten vlak nebo autobus, tak si vzpomene, že něco doma zapomněl, vrátí se, vlak, autobus mu samozřejmě ujede, takže jede dalším, do práce přijde pozdě, nebo když jede autem, tak určitě je někde nějaký „špunt“, takže do té práce určitě přijede pozdě, a jak to tak bývá, šéf je tam zavčas a toho člověka si, jak se lidově říká, vychutná, a dá mu to pocítit, co všechno ten člověk udělal špatně.    Více...


Uvěřit, jako uvěřily ženy

P. Mgr. Karel Orlita, student kanonického práva na Papežské Lateránské univerzitě v Římě
30.03.2002 - sobota , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ (Velikonoční vigilie)
příslušné slovo Boží: 1. čtení Gn 1,1-2,2; 2. čtení Gn 22,1-18; evangelium Mt 28,1-10;

Moji drazí bratři a sestry. V tuto chvíli by v našem srdci měl být veliký oheň radosti. Kristus vstal z mrtvých! Aleluja. Celé tělo naše by mělo nějak zpívat, nebo znít; být rozechvěno nad tím, co se stalo. Kristus nás vykoupil a svoji oběť na kříži dokonal, dovršil, dovedl až ke vzkříšení. Dnes máme určitě a jistě potvrzeno, že Kristova oběť byla naplněna, že Otec, nebeský Otec, ji přijal. A kdo jsou těmi prvními svědky vzkříšení? Jsou to ženy, které spěchají ke hrobu. Marie Magdalská a druhá Marie.    Více...


Všechna práva vyhrazena římskokatolické farnosti a autorům příspěvků.