Rubrika
HomilieBoží Trojice je bytí, které se stará a odnímá od nás náš strach
P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
16.06.2019 - neděle , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
Slavnost Nejsvětější Trojice
příslušné slovo Boží: 1. čt. Př 8,22-31; ž. Žl 8; 2. čt. Řím 5,1-5; evang. Jan 16,12-15;
Bratři a sestry, když přemýšlíme o Nejsvětější Trojici, tak ta nejčastější odpověď je: „To je tajemství.“ Tedy to znamená, že nejsme schopni svým rozumem, jak se říká, úplně tomu celému přijít na kloub. Ono je to tak, že v našem životě, když chceme něco pochopit, tak tu věc začneme rozkládat, rozdělávat, rozmontovávat. Můj bratranec mně jednou takhle rozdělal takový traktor. Pak už ho nedal dohromady a já jsem se na něho zlobil, to mi byly asi čtyři roky. A tak postupujeme velmi často i tady v otázce té Nejsvětější Trojice, že to začneme rozebírat. Ale on je tam potřeba přesně opačný postup. Je potřeba to skládat, pak se ukáže ten obraz. To je právě to, o čem mluví Ježíš, kdy říká těm apoštolům: „Budete potřebovat čas, abyste aspoň nějak ne úplně, ale částečně pronikli nebo pochopili, byli schopni přijmout tady to.
Jaký je tedy ten náš Bůh, který žije ve společenství tří osob? Hezky o tom mluvilo druhé čtení. Bůh má schopnost žít, má schopnost milovat a má schopnost přijmout utrpení. A toto všechno přišel Ježíš, aby nám ukázal. Ježíš je taky ten, který nám oznámil jména těch osob. To víme od Ježíše.
A potom, když se vlastně mluví o tom, jak ty osoby spolu žijí, co dělají, tak se tam používají dva termíny – plození a dýchání. Plození, tedy to, kdy vlastně muž a žena jsou si nejblíž, jak to jenom jde, a dávají nový život. Dýchání, tedy to, kdy vlastně ten život už potom existuje sám a sám „se má k životu“. Ten život přijal a už ho dál sám v sobě rozvíjí. Toto je podstatou Boží Trojice.
Když mluví Pán Ježíš o tom, že přijde Duch, který „z mého vezme a vám to oznámí, uvede vás do celé pravdy, vám to oznámí,“ nám se trošku zdá, že Ježíš mluví o nějaké budoucnosti, ale on má na mysli přítomnost. Lidé vždycky se báli budoucnosti, a tak hledají různé postupy, jak tu budoucnost poodhalit – horoskopy, věštění, já nevím co jiného a podobně. Ale Ježíš říká, to nepotřebujete. Vy potřebujete uvěřit, že tu budoucnost, vaši budoucnost, má v rukou někdo, kdo má o vás péči. A potom tady ten někdo, to je ten Duch, vás v tu danou chvíli povede, abyste zvládli tu přítomnost. Protože z přítomnosti se vlastně tvoří ta budoucnost. Tedy Boží Trojice je bytí, které se stará a odnímá od nás náš strach.
Abych nemluvil pouze teoreticky, tak jsem si našel takový příběh. Jeho autorem je ruský spisovatel Lev Nikolajevič Tolstoj a vypráví se tam o moudrém králi, který nevedl války, lidé s ním byli spokojeni a ten král vydal spoustu moudrých rozhodnutí. A když byl starý, tak projevil jedno přání a říká: „Chtěl bych vidět Boha.“
Tak všichni se začali snažit. Malíři začali malovat obrazy, sochaři začali dělat sochy, básníci začali skládat básně, učenci psali učené knihy. Ale pořád, pořád to nebylo ono. Král byl čím dál smutnější a říkal: „Jestli chcete, abych zemřel šťastný, dopřejte mi vidět Boha. Všichni se snažili a pořád to nešlo. Až pak teda řekli: „Najděme někoho, kdo by králi o Bohu mohl říci.“ A tak hledali a přišel pastýř. Pastýři mají čas přemýšlet a pastýř tedy vzal našeho krále, vyvedl ho ven z paláce a říká mu: „Podívej se do slunce.“ „To přece nejde, vždyť bych umřel. To nesnesu, pohled do slunce.“ A pastýř říká: „Vidíš, a Slunce, to je planeta, předmět, kterou stvořil náš Bůh. Bůh je mnohem ještě jasnější, mnohem větší, mnohem zářivější než naše slunce. A ty myslíš, že by ses mu teď mohl podívat do tváře? Teď to ještě nejde.
Král říká: „Vidím, že jsi opravdu moudrý. Tak mně prosím tě odpověz ještě na jednu otázku, co bylo před Bohem?“ Pastýř říká: „Začni počítat.“ A král začal: „Jedna, dvě, tři...“ A pastýř říká: „Ne, začni od začátku.“
No, a král říká: „Počkej, před jedničkou přece nic není, před jedničkou je nula.“ A pastýř říká: „No, vidíš. Před Bohem bylo velké nic. A bez něho bude velké nic.“
Král říká: „Tak prosím tě, ještě na jednu otázku mi odpověz, a sice jaké má Bůh s námi plány? Co pro nás dělá? Jak to s námi zamýšlí?“ A pastýř říká: „Tak potom bude potřeba, abys sestoupil ze svého trůnu a vyměnil si se mnou svoje šaty.“
Když začal král sestupovat, tak říká: „Už to chápu, už tomu rozumím. Toto dělá Bůh. Sestupuje mezi nás a mění si s námi šaty.“
Bratři a sestry, jak jsem říkal na začátku mše svaté, Boží Trojice, to není něco teoretického. To je náš Bůh, který žije ve společenství tří osob a chce nás zapojit do této existence. A my, ať si to uvědomujeme nebo neuvědomujeme, tak ho každý den prosíme o pomoc, prosíme ho o jeho dary. Dělejme to vědomě, dělejme to odpovědně. Nikdy ne jenom mechanicky.
Výběr homilií ke stejnému liturgickému svátku
P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
30.05.2021 - neděle , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
Slavnost Nejsvětější Trojice
příslušné slovo Boží: 1. čtení Dt 4,32-34.39-40; 2. čtení Řím 8,14-17; evangelium Mt 28,16-20;
Bratři a sestry, je slavnost Nejsvětější Trojice, příští neděli budeme slavit Tělo o Krev Páně, jak se lidově říká, Boží Tělo. Potom bude svátek Božského srdce Páně, a na konec liturgického mezidobí bude svátek Krista Krále. To všechno jsou svátky, kterým říkáme ideové. Více...
P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
27.05.2018 - neděle , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
Slavnost Nejsvětější Trojice
příslušné slovo Boží: 1. čtení Dt 4,32-34.39-40; 2. čtení Řím 8,14-17; evangelium Mt 28,16-20;
Bratři a sestry, dnes slavíme svátek, který je odlišný od všech těch, které jsme slavili zatím, myslím třeba od začátku kalendářního roku nebo i od začátku liturgického roku. Je to svátek, kterému se říká ideový. Více...
P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
31.05.2015 - neděle
Slavnost Nejsvětější Trojice
příslušné slovo Boží: 1. čtení Dt 4,32-34.39-40; 2. čtení Řím 8,14-17; evangelium Mt 28,16-20;
Budeme se zamýšlet nad tématem, které je hodně obtížné, ale je důležité, a proto ho nemůžeme pominout. Před nějakou dobou se dělal v jedné farnosti takový průzkum, o čem by měli kněží kázat, a lidé navrhovali různá témata. Více...
P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
03.06.2012 - neděle , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
Slavnost Nejsvětější Trojice
příslušné slovo Boží: 1. čtení Dt 4,32-34.39-40; 2. čtení Řím 8,14-17; evangelium Mt 28,16-20;
Bratři a sestry, zamyslíme se nad texty, které jsme slyšeli. Slavnost Boží Trojice, to je jiný svátek, než jaké jsme doposud slavili. Říkáme, že je to svátek myšlenkový, cizím slovem ideový. Více...
P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
07.06.2009 - neděle , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
Slavnost Nejsvětější Trojice
příslušné slovo Boží: 1. čtení Dt 4,32-34.39-40; 2. čtení Řím 8,14-17; evangelium Mt 28,16-20;
Bratři a sestry, my se pokusíme podívat na dnešní slavnost právě z té stránky, jak se náš Bůh projevuje. Všechna dnešní tři čtení jsou záměrně rozdělena. První čtení mluví o Bohu Otci, druhé čtení mluví o Duchu svatém a třetí, evangelium, mluví o Synu a je tam shrnutí vlastně celé té podstaty. Více...
P. Josef Havelka
11.06.2006 - neděle , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
Slavnost Nejsvětější Trojice
příslušné slovo Boží: 1. čtení Dt 4,32-34.39-40; 2. čtení Řím 8,14-17; evangelium Mt 28,16-20;
Bratři a sestry, když se řekne slovo „majetek“, tak tomu rozumíme. Téměř každý nějakou tu trošku má, ať už je to někdo starší nebo i mladší. Ale dneska jsme slyšeli právě, že všichni, jak tady jsme v kostele, tak jsme Božím majetkem a dokonce tam bylo použito slovo „jste blaženi“, to znamená „jste šťastni, že jste Božím majetkem, že patříte Bohu“. Více...
P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
15.06.2003 - neděle , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
Slavnost Nejsvětější Trojice
příslušné slovo Boží: 1. čtení Dt 4,32-34.39-40; 2. čtení Řím 8,14-17; evangelium Mt 28,16-20;
Bratři a sestry, minulou neděli jsme slavili Slavnost Seslání Ducha svatého nebo jak se říká lidově Boží hod svatodušní. A já jsem tady říkal, že vlastně ten svátek je pro nás těžko uchopitelný. Totéž platí o tom dnešním svátku, o dnešní slavnosti. Můžeme říct, že v mnohém ohledu je to ještě těžší než to bylo s tím minulým svátkem. Proč? Protože když vezmeme celý liturgický rok od adventu jak jsme ho doteď prožívali, tak vždycky jsme si připomínali nějakou událost. Když začneme na začátku, třeba to, že anděl přišel k Panně Marii, nebo Maria přišla k Alžbětě, nebo Josef a Maria šli do Betléma, narodil se Ježíš, přišli mudrci od východu, Hromnice, potom samotné Velikonoce, Zelený čtvrtek, Poslední večeře, Velký pátek, soud, odsouzení, smrt. Více...