Rubrika Homilie

Je důležité mít na své straně Hospodina

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
16.04.2022 - sobota , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ (Velikonoční vigilie)
příslušné slovo Boží: 1. čtení Gn 1,1-2,2; 2. čtení Gn 22,1-18; evangelium Lk 24, 1-12;

Je důležité mít na své straně Hospodina7:32

Bratři a sestry, prožíváme velikonoční vigilii. Prožíváme tu noc, v kterou byl Ježíš vzkříšen. Jsme tady kvůli tomu, abychom si uvědomili, že i my jsme součástí zvěsti. „Syn člověk musí být vydán do rukou hříšným lidem, být ukřižován a třetího dne vstát.“

První křesťané ze začátku nesepisovali všechny výroky nebo všechny události ze života Ježíše Krista. To začalo až později. Ale od začátku byly některé, řekli bychom, věty zvlášť důležité. Těmto větám se říká zvěst, řecky kérygma. A třeba takou velmi známou větou je výrok svatého Pavla: Co jsem sám přijal, v tom jsem vás využil.

„Kristus zemřel ve shodě s Písmem, Kristus vstal ve shodě s Písmem.“ To je Pavlova zvěst. Ta Lukášova, to je to, co jsme teď právě slyšeli.

Zvěst je něco, co má člověka zasáhnout. Má si to nést s sebou svým životem. A má z toho brát posilu, když třeba je mu těžko nebo když je mu zle.

Když se vrátíme do Starého zákona, mám teď na mysli to čtení o přechodu přes Rákosové moře a tu následnou píseň. Ono to tvoří jeden celek. Nejdříve je to vyprávěno, jak se říká, v próze. Jsou tam změny těžkosti. Je tam zmíněno to, že Izrael se bojí. Dokonce i Mojžíš, že se bojí. Určitě tam opravdu křičeli jeden na druhého. A taky není se co divit. Před nimi moře, oni neumí plavat, za nimi egyptská armáda. Kdo by nekřičel? Písmo z nich nedělá nějaké velké hrdiny, ale dělá z nich lidi, kteří jsou ochotni slyšet, vnímat a poslechnout Boží slovo.

„Vztáhni hůl nad moře.“ Nebylo by lepší stavět nějaké opevnění nebo něco? Lidsky možná. Ale oni věděli, věděl to především Mojžíš, že je vede Bůh. A když Bůh bude chtít, tak ani ti egyptští vojáci nic nezmohou. A taky to tak dopadlo.

Jsou tam zmiňovány ještě další problémy. Bylo to v noci, tma, mlha. Když člověku jde o to, aby vykonal něco dobrého, musí počítat s tím, že to bude chtít jeho plné nasazení. Stejně tak jako u těch žen, které v neděli ráno ještě za svítání už šly k tomu hrobu a přemýšlely o tom, co je potřeba vzít s sebou. Určitě přemýšlely také o tom, co řeknou té římské stráži. Taky víme, že přemýšlely o tom, kdo odvalí kámen, protože byl veliký. Ale toto, ty problémy, je neodradily od toho, aby tam šly.

Problémy, překážky, to by nás nemělo odradit od konání dobra. Ale chci zůstat u té myšlenky zvěsti. Ta myšlenka zvěsti se přetavila právě do té písně. Ono to tam zaznělo hnedka v té první sloce: Vyvyšuji svého Boha, on je můj Bůh. Tam se neříká o tom „je náš Bůh“ nebo „on vyvedl naše předky“ nebo tak, ale „je můj Bůh“. To je tady tato starozákonní zvěst, kdy Izraelité už zažili: Je to můj Bůh, který zachraňuje. A toto se, můžeme říci, naplnilo v Ježíši Kristu.

Nemáme žádné mimobiblické zprávy o tom střetu na břehu Rákosového moře. Nevíme nic o tom, kolik tam bylo egyptských vojáků, kolik se jich vrátilo nebo nevrátilo a podobně. I egyptská literatura o tomto mlčí. Podařilo se nějak víceméně datovat ten okamžik přechodu Rákosového moře někdy kolem roku 1250 před narozením Pána Ježíše, plus mínus. A pak egyptské prameny mlčí.

O nějakých asi 25 let později byl napsán nápis – nápis, který byl napsán, vytesán v pohřebním chrámu faraóna Merenptaha, ten nápis popisuje jeho vítězství v zemi Kanaán, kde je napsáno, že Merenptah porazil Izraelity, úplně je zničil a nemají potomky. Všichni ti badatelé okamžitě zbystřili, jak co kde, a my tady musíme říct: Ti Izraelité v zemi Kanaán, to byl někdo jiný. Protože ti naši, co vyšli z Egypta přes Rákosové moře, v tu dobu ještě byli na poušti.

Ale tento nápis svědčí o tom, že v Egypťanech, v té jejich státní mašinérii, odhod Izraelitů zanechal hlubokou stopu. V tom smyslu, že to s nimi otřáslo. Protože Egypťané měli všechno. Měli ten stát, měli tu armádu, měli to všechno. Ale neměli Hospodina na své straně. Hospodina na své straně měli ti otroci, kteří toužili po tom být vysvobozeni a sloužit svobodně Hospodinu.

Takže, bratři a sestry, máme i my zažít tady toto, že je důležité mít na své straně Hospodina. Je důležité nějakým způsobem si přivlastnit tady tu událost Ježíšova zmrtvýchvstání. Tak, jako si ji přivlastnily ty ženy, tak jako si ji přivlastnil Petr, který tam utíká, tak jako si ji postupně přivlastňovali další a další učedníci.

Není to jenom událost, která by se týkala celého lidstva, ale je to událost, která se týká každého z nás. Ježíš Kristus ve shodě s Písmem umřel za mé hříchy. Ježíš Kristus ve shodě s Písmem vstal z mrtvých proto, abych i já mohl žít.

Radujme se z toho.



Výběr homilií ke stejnému liturgickému svátku


Co chce Marek spojit?

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
30.03.2024 - sobota , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ (Velikonoční vigilie)
příslušné slovo Boží: 1. čt. Gn 1,1-2,2; 2. čt. Gn 22,1-18; 3. čt. Řím 6,3-4.8-11; evang. Mk 16, 1-7;

Co chce Marek spojit?6:32


Obětí nic nekončí

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
03.04.2021 - sobota , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ (Velikonoční vigilie)
příslušné slovo Boží: 1. čt. Gn 1,1-2,2; 2. čt. Gn 22,1-18; 3. čt. Řím 6,3-4.8-11; evang. Mk 16, 1-7;

Obětí nic nekončí10:14

Bratři a sestry, slavíme Paschu, tedy přejití - svátky, kdy se Izraelité přemístili z otroctví do svobody. Ale tady v tomto svátku jde o přesun, posun, který má nastat v hlavách, v myslích a v srdcích všech, kdo tady tyto svátky slaví.

Čtení, která jsme slyšeli, tak ve všech těch čteních právě byl pohyb.    Více...


Nelekejte se! Hledáte Ježíše Nazaretského, ukřižovaného? Byl vzkříšen.

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
31.03.2018 - sobota , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ (Velikonoční vigilie)
příslušné slovo Boží: 1. čt. Gn 1,1-2,2; 2. čt. Gn 22,1-18; 3. čt. Řím 6,3-4.8-11; evang. Mk 16, 1-7;

Nelekejte se! Hledáte Ježíše Nazaretského, ukřižovaného? Byl vzkříšen.6:44
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 1.40 MB]

Bratři a sestry, prožíváme to, čemu se říká Velikonoční vigilie. To znamená bdění – bdění po té stránce fyzické, kdy bychom tedy mohli odpočívat, třeba i spát, být v pohodlí svého domova, tak jsme na místě, kde jsme společně.    Více...


Máte možnost žít novým životem

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
04.04.2015 - sobota , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ (Velikonoční vigilie)
příslušné slovo Boží: 1. čt. Gn 1,1-2,2; 2. čt. Gn 22,1-18; 3. čt. Řím 6,3-4.8-11; evang. Mk 16, 1-7;

Máte možnost žít novým životem11:29
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 2.46 MB]

Bratři a sestry, včera nám byl průvodcem v tom okamžiku Ježíšovy smrti svatý Pavel a chtěl bych dnes, abychom se aspoň kratince zamysleli také nad tím, co jsme slyšeli v epištole, v dopise z Nového zákona svatého Pavla Římanům.    Více...


Chyť se mě

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
07.04.2012 - sobota , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ (Velikonoční vigilie)
příslušné slovo Boží: 1. čt. Gn 1,1-2,2; 2. čt. Gn 22,1-18; 3. čt. Řím 6,3-4.8-11; evang. Mk 16, 1-7;

Chyť se mě12:24
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 2.41 MB]

Bratři a sestry, naším průvodcem při vstupu do velikonočních svátků byl svatý Marek. Na Květnou neděli jsme vyslechli pašije z pera tohoto evangelisty. Pašije končí okamžikem uložení Ježíše do hrobu, a dnes slyšíme pokračování.    Více...


Já žiji a mám dostatek života pro každého z vás!

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
11.04.2009 - sobota , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ (Velikonoční vigilie)
příslušné slovo Boží: 1. čt. Gn 1,1-2,2; 2. čt. Gn 22,1-18; 3. čt. Řím 6,3-4.8-11; evang. Mk 16, 1-7;

Já žiji a mám dostatek života pro každého z vás!10:39
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 1.64 MB]

Bratři a sestry, jaký význam mají dnešní obřady, co si připomínáme? Slavíme to, čemu se říká už od dob Starého zákona pascha, přejití. Svatý Augustýn k tomu říká: „Pascha se neslaví jako výročí, ale slaví se jako svátost.    Více...


Kultura života

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
15.04.2006 - sobota , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ (Velikonoční vigilie)
příslušné slovo Boží: 1. čt. Gn 1,1-2,2; 2. čt. Gn 22,1-18; 3. čt. Řím 6,3-4.8-11; evang. Mk 16, 1-7;

Kultura života5:22
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 27 kb/s, 1.06 MB]

Bratři a sestry, prožíváme Velikonoce, velikou noc vzkříšení. Nevím, jak vy, ale já se dost často setkávám s tím, že mi lidé říkají: „No, Velikonoce, to je v pondělí.“ Ne. Velikonoce jsou v noci ze soboty na neděli. Židé si připomínají v tuto noc svoje vysvobození z egyptského zajetí, noc, kdy odešli, kdy přešli rákosové moře suchou nohou a byli zachráněni.    Více...


Ježíš žije!

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
19.04.2003 - sobota , kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
ZMRTVÝCHVSTÁNÍ PÁNĚ (Velikonoční vigilie)
příslušné slovo Boží: 1. čt. Gn 1,1-2,2; 2. čt. Gn 22,1-18; 3. čt. Řím 6,3-4.8-11; evang. Mk 16, 1-7;

Bratři a sestry, obřad vigilie Vzkříšení, na kterém jsme právě přítomni, prodělal velké změny, hlavně v minulém století. Vy starší určitě ještě pamatujete, že velká část obřadů se konala na Bílou sobotu ráno. Potom, zhruba v polovině minulého století, papež Pius XII. provedl takovou reformu, a všechy ty obřady byly přesunuty na večer, nebo resp. mají se konat v noci. Má to svůj důvod, já jsem to tady zmiňoval už o Vánocích. Křesťané dvakrát za rok bdí. O veliké noci Narození a o veliké noci Zmrtvýchvstání.    Více...


Všechna práva vyhrazena římskokatolické farnosti a autorům příspěvků.