Rubrika Homilie

Správný vztah k Bohu a bližnímu, k sobě a k věcem

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
14.10.2018, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
28. neděle mezidobí
příslušné slovo Boží: 1. čtení Mdr 7,7-11; 2. čtení Žid 4,12-13; evangelium Mk 10,17-30;

Správný vztah k Bohu a bližnímu, k sobě a k věcem4:32
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 1.02 MB]

Chtěl bych něco málo říct k tomu dnešnímu evangeliu. Jak už jsem to říkal na začátku mše svaté, svatý Marek nám tady předkládá systematickou katechezi Pána Ježíše. Ono to není tak úplně poznat. Když by si to někdo četl doma, ty úryvky na sebe navazují. Tam není žádná přetržka. To první bylo správný vztah k Bohu a bližnímu, druhé správný vztah k sobě, a to třetí správný vztah k věcem.

Svatý Marek zdůrazňuje, že věci tak, jak je známe, byly stvořeny jako dobré a byly stvořeny k tomu, aby člověku sloužily. Ale dědičná vina se dotkla tady celého toho stvoření a zasela tam takové to semínko, že já přece se musím zabezpečit a já musím vlastnit. To je to. Člověk, který nevěří Bohu, zpravidla věří věcem. Nebo může taky věřit moci nebo takhle. Ale je to tak, že ta víra se přenese někam jinam. A věřit věcem, že mě zachrání, to je hodně slabá víra, ale přesto mnoho lidí tady toto má. A pak se stává to, že člověk místo aby ty věci, ty stvořené dobré věci, sloužily člověku, tak potom že člověk slouží jim.

A právě tady celé to centrum toho bylo vlastně, kdy Ježíš pohleděl na toho člověka s láskou. Ten člověk, to je člověk, o kterém bychom dnes řekli, že je plně realizovaný. Mladý, zdravý, silný, přiběhl, poklekl. Z lepší společnosti, má se dobře. Může dosáhnout všeho, co chce, může se realizovat. Ale chybí mu vnitřní pokoj, který hledá. A jeho problém spočívá v tom, že právě ty věci mu ten pokoj berou. On toho už vlastní tolik a má to za jakési náboženství, že už ztrácí ten pohled na to další, na Ježíše.

A Ježíš se snaží mu to zprostředkovat. Ježíš mu to nabízí, on mu to nevnucuje. A přesto, že ten člověk odchází potom, Ježíš na něj hledí s láskou. A co chce Pán Ježíš, nebo k čemu to celé vede vlastně? Minulou neděli říkal: „Nebudete-li jako děti, nepřijmete-li Boží království jako děti.“ Toto je ono právě. Na jedné straně byl Ježíš a ty děti, které k němu přicházeli. Na druhé straně protiváhou je tady ten bohatý člověk, který má v sobě velký zmatek: „Pane, co mám dělat?“ „Mistře dobrý, co mám dělat?“

Člověk je jediný tvor, který si klade tu otázku, co mám dělat. A často to přináší velký nepokoj. A to je zase v jakémsi kontrastu k těm dětem, které k tomu Ježíšovi přicházejí naprosto bezprostředně a které v sobě mají tu lásku, upřímnost, štěstí. Tam není tento nepokoj. A takto to svatý Marek staví do kontrastu a vlastně říká nebo připomíná Ježíšova slova - co se zdá, že není možné u lidí nebo co vypadá, že je nemožné, u Boha to možné je. Začíná to právě tím, že si člověk uvědomí: „Ano, Pane, já vím, že spásu dostanu jako dar. Já vím, že je ve mně mnoho překážek. Ale s tvou pomocí a s tvou milostí vím, že je můžeme odstranit. A já vím, že přes všechny moje slabosti a přes všechny moje chyby na mě hledíš s láskou.“

Bratři a sestry, to je centrum toho celého příběhu a toto si připomínejme. Když nám bude dobře nebo i když nebudeme vědět, co máme dělat, anebo i když budeme cítit, že jsme udělali něco špatně a bude nás to takzvaně tlačit. Ježíš na každého z nás hledí s láskou. Ať nás toto posiluje.



Výběr homilií ke stejnému liturgickému svátku


Život je o tom právě říct ano

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
11.10.2015, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
28. neděle mezidobí
příslušné slovo Boží: 1. čtení Mdr 7,7-11; 2. čtení Žid 4,12-13; evangelium Mk 10,17-30;

Život je o tom právě říct ano9:48
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 2.08 MB]

Chtěl bych se zastavit u dnešního evangelia. Pokud by si to někdo z vás chtěl doma najít, tak pohybujeme se v Markově evangeliu v desáté kapitole. My jsme z desáté kapitoly četli už minule. Tam bylo o manželské rozluce, a pak tam byl takový odstaveček o tom, jak ty matky přinášely děti k Ježíšovi a učedníci jim to zakazovali.    Více...


Ježíš dává člověku čas

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
14.10.2012, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
28. neděle mezidobí
příslušné slovo Boží: 1. čtení Mdr 7,7-11; 2. čtení Žid 4,12-13; evangelium Mk 10,17-30;

Ježíš dává člověku čas6:39
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 1.37 MB]

První čtení nám přibližovalo modlitbu, která je připisována králi Šalamounovi, když nastoupil vládu. Prosí o moudrost. Každý z nás, když něco začíná, tak plánuje: jak to udělám, co kde koupím, jak to zařídím, co napřed, co podruhé, co zatřetí a podobně.    Více...


Bůh se s námi chce o moudrost rozdělit

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
11.10.2009, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
28. neděle mezidobí
příslušné slovo Boží: 1. čtení Mdr 7,7-11; 2. čtení Žid 4,12-13; evangelium Mk 10,17-30;

Bůh se s námi chce o moudrost rozdělit10:25
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 1.51 MB]

V prvním čtení se setkáváme s knihou Moudrosti. V komentáři jsme slyšeli, že mladý král Šalamoun prosí o ducha moudrosti. Ve většině sbírek Písma svatého, v těch starých sbírkách, je tato kniha označena jako kniha Moudrosti.    Více...


Inflace slova

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
15.10.2006, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
28. neděle mezidobí
příslušné slovo Boží: 1. čtení Mdr 7,7-11; 2. čtení Žid 4,12-13; evangelium Mk 10,17-30;

Inflace slova13:15
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 30 kb/s, 3.01 MB]

My se, bratři a sestry, vrátíme k druhému čtení, ale na úvod bych chtěl něco málo k evangeliu. A sice, dostáváme na faru katechetický věstník a poslední rubrikou tady toho věstníku je taková kolonka, která se jmenuje „Poslední slovo mají děti“.    Více...


Podobenství o bohatém muži

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
12.10.2003, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
28. neděle mezidobí
příslušné slovo Boží: 1. čtení Mdr 7,7-11; 2. čtení Žid 4,12-13; evangelium Mk 10,17-30;

Podobenství o bohatém muži12:12
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 26 kb/s, 2.26 MB]

Bratři a sestry, to dnešní evangelium má jednu hlavní myšlenku a ta je jiná, než by se zdálo na první pohled. Většina lidí, když si to přečte, tak řeknou: „No, to je o penězích, to je o bohatství.“ Ono je to taky o penězích a taky o bohatství, ale to hlavní, ta hlavní myšlenka je úplně o něčem jiném.    Více...


Všechna práva vyhrazena římskokatolické farnosti a autorům příspěvků.