Pátek 29.03.2024, bl. Ludolf, Taťána
Hledat: Vyhledat
Rubrika Homilie

Následujme Ježíše Krista, který se stal člověkem

P. Mgr. Karel Orlita, student kanonického práva na Papežské Lateránské univerzitě v Římě
23.12.2001, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
4. neděle adventní
příslušné slovo Boží: 1. čt. Iz 7,10-14; ž. Žl 24; 2. čt. Řím 1,1-7; evang. Mt 1,18-24;

Moji drazí, bratři a sestry; také milé děti – vás bych chtěl nejprve oslovit. Vy tady stavíte, když jsem přišel do kostela, tak jsem si toho všiml, vy tady stavíte nějaké domy. Copak ty domy znamenají?

Otec Karel zde přistoupil k dětem a povídal si s nimi o adventní hře, kdy děti postavily stylizované domy a rozsvítily v nich svíčky; toto světlo pak symbolizuje Kristovu lásku, které se má rozzářit v každém z nás. Otec Karel zdůraznil dětem význam okamžiku, kdy se svatý Josef postaral o Pannu Marii po snu, ve kterém se mu zjevil anděl. Poté se znovu obrátil ke všem věřícím:

Nejprve jsme slyšeli, drazí bratři a sestry, v tom prvním čtení z knihy proroka Izaiáše, kdy Hospodin promluvil k Achazovi. Achaz byl mladý král, který viděl, že jeho země je ohrožena, snažil se ji ubránit. Proto udělal takovou smlouvu s Asyrií. Hospodin mu ovšem říká, že on mu dá sám znamení. Achaz ho odmítá. Vlastně ho odmítá, mohli bychom říct, ze zbožnosti. Ale prorok říká, že je to vlastně bezbožnost, že on nechce mít nic s Hospodinem, že on nechce následovat Hospodina, proto nechce ani toto znamení. Tato událost ze Starého zákona se však stala takovým předobrazem toho, co jsme slyšeli v evangeliu. Matka Maria počala Ježíše, Panna počala. Ovšem těchto předobrazů ve Starém zákoně vidíme mnohem více. Otcové první církve o tom hluboce rozjímali. Včera jsem se začetl do jedné homilie svatého Efréma. A ten tak krásně píše, říká: „Jako byl Adam zrozen ze země a z rukou Hospodinových, tedy bez těla, tak podobně byl zrozen i Ježíš, také rukou Hospodina. Jako byla Eva zrozena z Adama, bez lidského přičinění, bez toho, aby sám Adam ji tvořil – tvořil ji Bůh, tak Maria byla učiněna z Ježíše.“ Jak je to možné, že Maria byla učiněna z Ježíše? Vždyť Ježíš se narodil z Marie! To je pravda, ale Otcové říkají, že každý člověk byl stvořen podle obrazu Božího. Podle jakého obrazu a podle jaké podoby byl stvořen člověk? Podle vtěleného Krista. Tedy Maria byla stvořena podle Krista, který přišel. Z Boží vděčnosti je to možné, to učinit. A dál tento svatý Otec, Otec Efrém, píše: „Eva, první žena, zrodila Kaina.“ Vy všichni víte, že Kain zavraždil svého bratra, stal se vrahem. „Ježíš, který se narodil z Marie, druhé Evy, všechna nepřátelství přijal na sebe.“ A dál píše: „Kain musel utíkat ze země, ve strachu, jeho země kvůli hříchu byla zlořečena. Kristus přijal všechno na sebe a na kříži celá země je požehnána.“ Tak my vidíme ve Starém zákoně tyto předobrazy toho, co se událo. A co se událo? Bůh je s námi, hle Emanuel. Ano, Bůh je s námi. Někdy se lidé ptají na to, zda-li lidstvo bude věčné. Jestli bude vždycky trvat. Ať se mnozí dohadují o nějakém konci, který bude bude brzo nebo pozdě, my můžeme říci, že lidstvo už je věčné, protože Bůh se stal člověkem, on přijal lidství, a Bůh je věčný. Tedy lidství stále trvá, nikdy nekončí. V Ježíši Kristu jednou jsme byli vykoupeni, Bůh se stal člověkem. Proč se stal Bůh člověkem? Proto, aby nás mohl vykoupit. A jak nás Bůh může vykoupit? Právě tím, že se stal, tak bychom řekli, novým Adamem, který obrátil to první zlořečení, které bylo; obrátil je v požehnání. Kvůli němu je celá země dobrořečena, ne zlořečena. Ježíš nás mohl vykoupit proto, protože se stal člověkem, protože přijal naše lidství a s tím lidstvím přijal bídu tohoto lidství. Ano, on byl bez hříchu, ale na jednom místě v Písmě svatém, v Novém zákoně, v listě apoštola Pavla se píše: „Ježíš se stal jako by hříchem.“ On velmi toužil se stát nám tak podobným, že se stal téměř hříchem, přijal na sebe, v sobě tuto naši bídu, abychom my byli spaseni.

Je to krásné, rozjímat o Ježíši Kristu, který je Bohem a který je člověkem. Když rozjímáme o Ježíši, který je Bohem, musíme se mu klanět: „Ano Bože, ty jsi veliký.“ Bohu přece platí chvála, sláva, klanění. Ale když rozjímáme o Kristu, který se stal člověkem, vede nás to k tomu, abychom Krista následovali. Tyto dvě věci patří k sobě. Kdybychom Ježíše uctívali pouze jako Boha, a zapomněli na to, že je člověkem, nemohli bychom ho následovat. Tak se to někdy také stane, my se někdy ptáme: „Co má Bůh společného s mým životem?“ Ale Bůh má mnoho společného s tvým životem, Bůh tě chce oslovit, stále v tvém životě. Kdyby mezi námi byl onen anděl, který přišel k Josefovi, a kdybychom se ho zeptali, tak on by nám dobře řekl, že nepřišel jenom za Josefem, ale že přichází mnohokrát, a vícekrát do našich situací, aby nás povzbudil, následovat Pána a jednat tak, jak on si přeje. Aby nás povzbudil také přijmout Ježíše jako ho přijal Josef, i když v té chvíli... Bůh je s námi, my tedy máme být také s ním. Jeden kněz mluvil se svým přítelem, který byl nevěřící. Vysvětloval mu a ukazoval mu krásu křesťanství, říkal mu o skvělých ideálech, mluvil mu o příkladech svatých, o milosti Boží, o následování; mluvil velmi horoucně. Po té své řeči říká svému příteli, který byl ateistou: „Proč ty se nechceš stát křesťanem? Vždyť si můj přítel a jsi dobrý člověk. Proč jsi ateistou? Tak se staň křesťanem.“ Ten člověk se na chvíli zamyslel, pak říká: „To, co jsi mi říkal nejprve, o těch krásných ideálech, to není pro mě možné následovat. To je moc složité, na to nemám. A když se zase dívám na příklad lidí, kteří jsou v církvi, tak děkuji, nechci.“ Na nás musí být vidět to, že věříme v Krista. Aby to nebylo s někým druhým, jako s tím člověkem, v tomto příkladu, který hovořil s tím knězem. Na nás musí být vidět, že Bůh je s námi a že je v nás. Že Bůh s námi stále setrvává, setrvává v kostele, v nejsvětější svátosti oltářní, je s námi a zůstává s námi, aby nás učinil sobě podobnými. Proto se stal člověkem, abychom ho mohli následovat, nejenom proto, abychom ho ctili. A tak kéž nás Pán v této době, v době adventní a následující době vánoční, uchopí za srdce, abychom ho skutečně následovali. Amen.



Výběr homilií ke stejnému liturgickému svátku


S vírou přijmi to dítě

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
22.12.2019, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
4. neděle adventní
příslušné slovo Boží: 1. čt. Iz 7,10-14; ž. Žl 24; 2. čt. Řím 1,1-7; evang. Mt 1,18-24;

S vírou přijmi to dítě8:49
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 1.93 MB]

Bratři a sestry, v době adventní čteme zprávy o tom, jak se anděl zjevuje především Panně Marii, jak se zjevuje Zachariášovi a my to známe ze zprávy o narození Jana Křtitele, a to třetí je zjevení anděla Josefovi.    Více...


Ať je nám Josef vzorem a Achaz varováním

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
18.12.2016, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
4. neděle adventní
příslušné slovo Boží: 1. čt. Iz 7,10-14; ž. Žl 24; 2. čt. Řím 1,1-7; evang. Mt 1,18-24;

Ať je nám Josef vzorem a Achaz varováním12:06
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 2.75 MB]

Bratři a sestry, před námi je poslední adventní týden. Jak jsem říkal na začátku mše svaté, vlastně prožíváme nejdelší možný advent. Příští rok zase bude naopak velmi krátký, neděle bude čtyřiadvacátého, takže oslavíme čtvrtou neděli adventní a vzápětí už budeme slavit Ježíšovo narození.    Více...


Ať vejde Král slávy

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
22.12.2013, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
4. neděle adventní
příslušné slovo Boží: 1. čt. Iz 7,10-14; ž. Žl 24; 2. čt. Řím 1,1-7; evang. Mt 1,18-24;

Ať vejde Král slávy15:17
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 3.08 MB]

Bratři a sestry, slovíčko advent, kterým se nazývá tato doba, kterou právě prožíváme, my máme spojenou s tím časem předvánočním a bereme to jako záležitost, řekli bychom, Nového zákona, církve. Ale už ve Starém zákoně existoval advent.    Více...


Vždycky máme více možností, koho požádat o pomoc

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
19.12.2010, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
4. neděle adventní
příslušné slovo Boží: 1. čt. Iz 7,10-14; ž. Žl 24; 2. čt. Řím 1,1-7; evang. Mt 1,18-24;

Vždycky máme více možností, koho požádat o pomoc9:28
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 1.84 MB]

Já řeknu nejprve několik slov k betlémskému světlu. Už na začátku mše jsem zmínil motto letošního roku: Vy jste světlo světa! Když se vrátíme do historie, tak zjistíme, že tato akce, rozvoz betlémského světla, vznikla v Rakousku v roce 1986.    Více...


K čemu jsem byl povolán?

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
23.12.2007, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
4. neděle adventní
příslušné slovo Boží: 1. čt. Iz 7,10-14; ž. Žl 24; 2. čt. Řím 1,1-7; evang. Mt 1,18-24;

K čemu jsem byl povolán?10:11
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 1.50 MB]

Blížíme se, bratři a sestry, k době vánoční. Takový návod, jak slavit Vánoce, nám dává právě dnešní druhé čtení z listu Římanům. Je to samotný úvod.

Apoštol Pavel začíná tak, jak začínaly vlastně všechny dopisy v té době – pozdravem.    Více...


Bůh se zjevuje každému člověku

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
19.12.2004, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
4. neděle adventní
příslušné slovo Boží: 1. čt. Iz 7,10-14; ž. Žl 24; 2. čt. Řím 1,1-7; evang. Mt 1,18-24;

Bůh se zjevuje každému člověku9:46
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 30 kb/s, 2.15 MB]

Bratři a sestry, všechna dnešní čtení nám představují lidi, kteří se setkali s Bohem. Je to úplně taková galerie všech možných typů, všech možných povah, ale ti lidé se taky liší svým postavením a tím, co dělali.    Více...


Všechna práva vyhrazena římskokatolické farnosti a autorům příspěvků.