Pátek 29.03.2024, bl. Ludolf, Taťána
Hledat: Vyhledat
Rubrika Homilie

Obraťte se celým svým srdcem

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
14.02.2018, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
POPELEČNÍ STŘEDA
příslušné slovo Boží: 1. čtení Jl 2,12-18; 2. čtení 2 Kor 5,20-6,2 ; evangelium Mt 6,1-6.16-18;

Obraťte se celým svým srdcem6:48
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 1.52 MB]

Bratři a sestry, v evangeliu jsme slyšeli, řekli bychom, o třech způsobech nebo o třech věcech, které by člověk měl dělat v době postní. A sice je to tedy ta almužna – dobročinnost, modlitba a půst. Ale tyto tři aktivity nejsou cílem samy o sobě. O to tady nejde, aby si člověk řekl: „Já jsem dobrý v jednom, ve dvou anebo ve třech těchto oborech.“ Cílem je to, co jsme slyšeli v prvním čtení z Knihy proroka Joela. Obraťte se, nebo také někdy se tam říká, navraťte se celým srdcem.

Kniha proroka vznikla po návratu z Babylónského zajetí. Není tam jmenován žádný časový údaj, žádný král, žádné období, protože ten text je nadčasový. Ona je to právě taková výzva z Jeruzalémského chrámu. Je to opravdu to, čemu se říká liturgický text, text k bohoslužbě. A ten text žádá, řekli bychom, takové bezvýhradné rozhodnutí se pro Boha. Jenom pro Boha. Pro nic a pro nikoho jiného.

V těch dobách, kdy to vzniklo, tak lidé uctívali nebo chtěli uctívat vícero bohů, jak se říká, mít to dobré na všech frontách. Jako posichrovat si to, pojistit si to. A tady prorok říká: „Ale Hospodin žádá, abyste se rozhodli jenom pro něho.“ Tady je ta bezvýhradnost.

V dnešní době už to tak není. Když je někdo věřící, tak věří, zpravidla v jednoho Boha. Ale máme určité pojistky, určité rezervy a říkáme si: „Co kdyby.“ To si člověk říká vždycky. A doba postní nás vybízí k tomu, abychom toto přehodnotili a abychom si řekli: „A to všechno odevzdám Bohu. Spolehnu se jenom na něho.“ Není to jednoduché, není to vůbec snadné, a proto to děláme rok co rok, abychom se tady v tomto posouvali aspoň po malých krůčcích.

Tedy, obraťte se celým svým srdcem. Je to tam zdůrazněno, aby došlo k takové vnitřní obměně nebo proměně, k vnitřnímu obrácení. Ne jenom navenek. To je to, co ten prorok velmi kritizuje, odmítá to a říká: „Uvědomte si, že můžete obalamutit člověka, ale Boha v žádném případě, a před Bohem toto nemá žádný význam.“ Před Bohem mají mnohem větší význam ty malé krůčky, to kdy člověk upřímně se posune třeba o málo, ale je to opravdové, je to nepředstírané, než kdyby tam bylo nějaké velké posunutí, ale bylo by jenom předstírané, bylo by jenom hrané před lidmi.

No, a dál se tam potom mluví právě také o těch formách, o tom kdo se do toho má zapojit. Říká, úplně všichni. Úplně všichni. Ten, kdo dělá něco špatného, tak se může obrátit k dobrému. Ten, kdo dělá dobro, se může obrátit ještě k lepšímu. Ten to může ještě vylepšit.

Jsou tam potom jmenovány vlastně dvě skupiny, jako starci a ženich s nevěstou. To byly takové skupiny, které byly vlastně ušetřeny. Na ty se bral ohled vždycky, protože o těch prvních se říkalo: „Ti už jsou staří, od těch už se nedá nic čekat,“ a ženich a nevěsta, ti jsou na začátku společného života, tak je nechme, ať si žijí svým životem a nežádejme od nich nějaké zapojení se do toho veřejného nebo do toho společenského života.

Ale prorok tady říká a zdůrazňuje to, že člověk si má uvědomit, že v některých momentech nemůže se chovat sobecky, nemůže se chovat jako soukromník a říkat, mně do toho nic není, nebo mně to nezajímá, protože jsem příliš mladý, nebo že jsem naopak příliš starý. Prorok zdůrazňuje a říká, toto se týká každého. A jestliže v té společnosti je zdravá sebereflexe, potom ta společnost funguje.

My si mnohdy říkáme, že právě tady toto naše snažení jako půst, almužna, modlitba, že to je něco, co se týká jenom nás. Ale to není pravda. Ono to má i rozměr skutečně sociální a společenský a ukazuje to, jak ta společnost funguje, nebo naopak nefunguje. Čím více lidí se snaží vnášet do té společnosti tady ty myšlenky toho přemýšlení o sobě, zamýšlení se nad těmi vztahy, tím je ta společnost zdravější a lépe funguje. Naopak čím víc lidí se chová právě egoisticky a vůbec o tomto neuvažuje, tak ta společnost se tím kazí.

Takže, bratři a sestry, když dnes vstupujeme do té doby postní, kdy se tedy od nás očekává, že se podíváme dovnitř do sebe, a jak říkám, je to doba, která je zaměřená především na ten pohled dovnitř, na ty aktivity vnitřní, tak si buďme vědomi také toho, že se to netýká jenom nás, ale týká se to farnosti, týká se to společnosti, týká se to místa tam, kde žijeme. A jestliže to vezmeme poctivě, tak to bude mít vliv, dobrý vliv a dobrý dopad na náš duchovní život, ale bude to mít také dobrý vliv a dobrý dopad na život vůbec naší společnosti, na to, čemu se říká to společenské ovzduší. Nejde tedy jenom o nás, ale jde o farnost a jde vůbec o celou naši společnost.

Ať tedy v té letošní postní době se posuneme, aspoň tedy o malý kousek.



Výběr homilií ke stejnému liturgickému svátku


Vrátit se k Hospodinu celým svým srdcem

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
14.02.2024, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
POPELEČNÍ STŘEDA
příslušné slovo Boží: 1. čtení Jl 2,12-18; 2. čtení 2 Kor 5,20-6,2 ; evangelium Mt 6,1-6.16-18;

Vrátit se k Hospodinu celým svým srdcem7:13


Prostředek k hlubšímu spojení s Bohem

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
17.02.2021, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
POPELEČNÍ STŘEDA
příslušné slovo Boží: 1. čtení Jl 2,12-18; 2. čtení 2 Kor 5,20-6,2 ; evangelium Mt 6,1-6.16-18;

Prostředek k hlubšímu spojení s Bohem7:45

Bratři a sestry, hlavními myšlenkami, které byly v dnešním evangeliu, tak byla modlitba, půst a almužna. Ovšem, řekli bychom, toto není cílem. To nejsou cíle. Tady nejde o to, aby člověk se vypracoval, jako třeba když jde o nějaké cvičení nebo něco takového, aby si člověk mohl říct: „Já jsem dobrej,“ nebo aby ho druzí chválili.    Více...


Tři pilíře obnovy

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
18.02.2015, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
POPELEČNÍ STŘEDA
příslušné slovo Boží: 1. čtení Jl 2,12-18; 2. čtení 2 Kor 5,20-6,2 ; evangelium Mt 6,1-6.16-18;

Tři pilíře obnovy10:02
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 1.94 MB]

Bratři a sestry, úryvek z Matoušova evangelia, který jsme vyslechli, mluví o rozdávání almužny, o modlitbě, o postu. Jsou to takové tři pilíře každé obnovy, ještě o nich letos v době postní uslyšíme, ale Ježíš se nespokojí s tím, že řekne: „Toto dělejte,“ nebo: „Dělejte něco,“ ale on vzápětí taky řekne: „Je důležité, jak to děláte – s jakým úmyslem, s jakým rozpoloženým, co od toho očekáváte.    Více...


Naučme se sebeovládáním přemáhat zlo a konat dobro

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
25.02.2009, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
POPELEČNÍ STŘEDA
příslušné slovo Boží: 1. čtení Jl 2,12-18; 2. čtení 2 Kor 5,20-6,2 ; evangelium Mt 6,1-6.16-18;

Naučme se sebeovládáním přemáhat zlo a konat dobro10:17
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 21 kb/s, 1.65 MB]

Bratři a sestry, dnešní první čtení z knihy proroka Joela i evangelium mluvili o tom, že duchovní obnova, koneckonců i ten půst a všechno, co s tím souvisí, že jsou to věci, které se dotýkají vnitřku člověka.    Více...


Bohu nejde o tvůj výkon

P. ThLic. Marek Hlávka, farář ve Veverské Bítýšce
01.03.2006, kostel sv. Jakuba ve Veverské Bítýšce
POPELEČNÍ STŘEDA
příslušné slovo Boží: 1. čtení Jl 2,12-18; 2. čtení 2 Kor 5,20-6,2 ; evangelium Mt 6,1-6.16-18;

Bohu nejde o tvůj výkon5:31
[MP3, mono, 16 kHz, VBR 27 kb/s, 1.11 MB]

Bratři a sestry, začínáme nové období liturgického roku – dobu postní. Co je jejím smyslem? Jde o to, abychom se přiblížili Bohu, abychom si uvědomili, že Bůh je blízko nám. Abychom se zamýšleli nad svým životem.    Více...


Všechna práva vyhrazena římskokatolické farnosti a autorům příspěvků.